Kako je i zašto propagandni medij porodice Dodik i SNSD došao na listu američkih sankcija (Foto/Dok.)

Kako je i zašto propagandni medij porodice Dodik i SNSD došao na listu američkih sankcija (Foto/Dok.)

Nekadašnji sinonim slobodnog novinarstva sa kritičkim pogledom na društvena zbivanja u Bosni i Hercegovini, Alternativna televizija iz Banjaluke od 5. januara ove godine pod sankcijama je Vlade SAD-a. U saopštenju Ministarstva finansija SAD-a Alternativnu televiziju su nazvali Dodikovom ličnom medijskom kućom.

“Alternativna televizija d.o.o. Banja Luka (ATV), medijska kuća sa sjedištem u Banjaluci, RS, u privatnom vlasništvu je kompanije koja je usko povezana sa Dodikovom porodicom. Međutim, sam Dodik, iza scene, lično kontroliše ATV, na primjer tražeći da on lično odobri medijske priče koje se odnose na politički osjetljive teme. Dodik je stekao ATV da bi svjesno i izričito promovisao sopstvenu agendu koja uključuje njegove napore da ocrni ostale političke ličnosti, da poboljša svoj javni imidž i promoviše svoje lične i političke ciljeve”, navodi se u saopštenju.

Dodaje se još i da je Dodik učinio da se javni ugovori koji se odnose na ATV daju direktno članovima njegove porodice koju, prema navodima, koristi kao još jedan kanal za korupciju.

“Direktno je usmjeravao novac od javnih kompanija ka ATV-u u svrhu korupcije. Značajno je povećao finansije za ATV posljednjih godina i učestvovao u zlonamjernim kampanjama za širenje uticaja putem društvenih medija koristeći ATV da bi objavljivao sadržaje koji promovišu njegove političke i lične ciljeve. ATV  je stavljena na listu u skladu sa Izvršnom uredbom 14033 jer je u vlasništvu ili pod kontrolom Dodika, ili ista djeluje ili se čini da djeluje za ili u ime Dodika, direktno ili indirektno”, stoji u objavi Vlade SAD-a.

Ambasador SAD u BiH Eric Nelson u intervjuu koji je dao Nezavisnim novinama i Oslobođenju pojasnio je dodatno zašto se ATV našao pod sankcijama.

“Nama nije dozvoljeno kao američkom entitetu da poslujemo sa ATV-om, ali jako je važno shvatiti da ATV nije sankcionisan kao medijska kompanija, već kao korumpirana firma koju kontrolišu Dodik i njegova porodica. Dodik je kroz nju usmjeravao tendere za svoju djecu, javne tendere ka ATV-u, i to je poslovna korumpirana jedinica. Ne radi se ovdje o prosudbi integriteta novinara, već korumpiranoj poslovnoj jedinici”, izjavio je tom prilikom Nelson.

ATV je već osjetio prve efekte sankcija. Američka tehnološka kompanija Google blokirala je naloge ATV na svim svojim servisima, počevši od Youtube-a, Analyticsa i Adsensa, a uskoro će biti izbačeni i iz pretraživača. Očekuje se da će istim putem krenuti i Facebook.

Iz ATV-a negiraju bilo kakvu povezanost sa porodicom Dodik i sankcije smatraju udarom na demokratiju.

“Kako smo već i saopštili, iznenađeni smo, ne samo ovim presedanom i uvođenjem sankcija jednoj medijskoj kući, već i brojnim uopštenim i neutemeljenim frazama kojim se objašnjavaju. Dovođenje vlasništva ATV-a u vezu sa srpskim članom Predsjedništva BiH Miloradom Dodikom ili bilo kojim drugim političarem je potpuno besmisleno i predstavlja tendenciozne pokušaje urušavanja imidža i brenda ATV-a – televizije koja već 25 godina uspješno i samostalno vodi svoju uređivačku politiku što će i nastaviti ubuduće”, kaže direktor ATV-a Srđan Kevac za Mediacentar Sarajevo i napominje da mu je nezamislivo na takav način sankcionisati bilo koji medij.

“Ovo je prvenstveno direktan udar na demokratiju, medijske slobode i slobodu govora, a onda i nezapamćeno diskreditovanje i targetiranje ATV-a s ciljem našeg gušenja i gašenja. Istina se ne može cenzurisati i zabraniti, a mi ćemo nastaviti putem kojim smo krenuli. Naš jedini sudija može biti javnost i publika kojoj odgovaramo, kao i bilo kojem drugom mediju”, dodao je Kevac.

Osnovana da bude nezavisan medij

Foto: ATV

U junu 1997. godine zvanično je pušten u eter signal ATV-a, medijske kuće nastale kao podružnica projekta Open broadcast network (OBN) koji je osnovao Visoki predstavnik međunarodne zajednice u BiH s ciljem stvaranja neutralnih i nezavisnih medija. Kao dio tog projekta, Alternativna televizija je prvo bila dopisništvo OBN-a da bi kasnije počela sa razvojem samostalnog programa.

U izvještaju tadašnjeg Visokog predstavnika za BiH Carlosa Westendorpa Generalnom sekretaru Ujedinjenih nacija, navedeno je da je u planu treća faza razvoja Open Broadcast Network-a, a da je u drugoj fazi, koja je dobro uznapredovala, namijenjeno šest miliona američkih dolara za Alternativnu televiziju, koja je kasnije prešla u privatno vlasništvo.

Godinama je bila jedna od najgledanijih televizija na prostoru Republike Srpske i Bosne i Hercegovine, a prelomni trenutak je bio krajem 2017. i početkom 2018. godine kada je novi vlasnik televizije postala kompanija Integral inžinjering, koja je u vlasništvu biznismena Slobodana Stankovića, a koji se dovodi u direktnu vezu sa SNSD-om.

S promjenom vlasničke strukture, došlo je  i do zaokreta u uređivačkoj politici. Za glavnu urednicu Informativnog programa prvo je imenovana Andrea Matić, bivša novinarka te medijske kuće, koja se nije dugo zadržala, a zamijenio ju je Nenad Trbić, koji se u medijske vode vratio nakon što je obnašao funkciju savjetnika ministrice za prostorno uređenje, građevinarstvo i ekologiju RS Srebrenke Golić.

U tom periodu, ATV je napustio veći broj urednika i novinara, a od nekada oštrog kritičara vlasti, postali su po svom sadržaju naklonjeni vladajućoj stranci SNSD-u, te oštri kritičari opozicije ili bilo kojeg društvenog pokreta, pa i pojedinca koji se nalazio u antagonizmu sa pomenutom partijom.

“Onog dana kada je procurila vijest o promjeni vlasnika, odnosno vlasništva, moglo se očekivati kuda će u programskom smislu ići orijentacija te televizije. Banjalučani, naravno, dobro znaju kakva je ta televizija bila u početku. Međutim, ono u što se ATV pretvorio u posljednjih par godina, daleko je od profesije”, smatra Marko Divković, predsjednik Udruženja BH novinari.

Jedan od bivših novinara ATV-a, Vladimir Kovačević, kaže da je ogromna razlika između nekadašnjeg i sadašnjeg ATV-a.

“To su dvije različite televizije, samo im je ime isto. ATV prije 15-ak godina je kao svaki medij imala svoje mane, ali je u to vrijeme bila možda jedini veliki medij koji je izvještavao kritički i o vlasti i opoziciji u Republici Srpskoj i u BiH i u kojem se donekle moglo raditi nezavisno svoj posao. Ovo danas nije ATV, oni su u istoj zgradi i nose isto ime, ali to nije ATV”, rekao je Kovačević koji je i sam osjetio “dokle je došla profesionalnost ove medijske kuće”.

Nakon pokušaja ubistva Kovačevića u avgustu 2018. kada je pretučen u Banjaluci, samo tri dana kasnije ATV je na sajtu prenijela tekst beogradskog tabloida Informer pod naslovom “Puzajući državni udar” u kojem je navedeno da je Kovačević od USAID-a dobio 80.000 dolara za razvoj internet portala, a u kontekstu priče o rušenju vlasti u Republici Srpskoj. Došlo je do sudskog spora u kojem je sudija Osnovnog suda u Banjaluci Dean Trivić u presudi ocijenio da je nesporno da su u tekstu iznesene neistine da je Kovačević dobio bilo kakav novac, ali da Sud smatra da tu nema elemenata povrede ugleda i časti.

“Tada kad su to objavili o meni, naročito me pogodilo to što su to objavile moje kolege s kojima sam ja radio 5-6 godina i neki od njih su me, bez lažne skromnosti, učili poslu. Ti ljudi i danas rade i oni više nisu novinari, već portparoli vladajuće stranke. Sama činjenica da sam ja radio na ATV-u i s tim ljudima i da su oni objavili takav tekst, a da niko nije nazvao telefonom da pita da li je to tačno ili ne, pa da onda objavi informaciju, bila je dodatno poražavajuća”, dodaje Kovačević koji trenutno radi kao novinar Televizije srpske dijaspore (TSD).

Alternativna televizija je još nekoliko puta mijenjala vlasničku strukturu. Prvo je jedan od suvlasnika postao Mile Radišić koji je kupio dionice od biznismena Slaviše Krunića mjesec dana prije nego što je Krunić ubijen, a prema posljednjim informacijama, trenutni vlasnici ATV-a su kompanije K-2 AUDIO USLUGE i Infiniti media, jedna od kćerki firmi iza koje stoji kompanija Prointer.

Izvod sa portala Registar poslovnih subjekata

Istovremeno, putem javnih poziva koje objavljuju javna preduzeća za usluge izvještavanja, u periodu od 1.1.2021., pa do 11.9.2021. ATV je sklopio čak 24 ugovora sa javnim preduzećima, vrijedna 516.932 KM.

Izvod sa portala Registar poslovnih subjekata

Zbog povezanosti sa SNSD-om i njenim predsjednikom Miloradom Dodikom, ATV se našao među onima kojima je SAD uvela sankcije ali i prvi medij iz BiH koji je pod takvim sankcijama. Prema toj odluci, sva imovina koju pomenuti subjekat ima na teritoriji SAD biće blokirana, a zabranjene su i sve transakcije državljanima SAD-a sa ATV-om.

Novinarska zajednica protiv sankcija, ali ističe pristrasnost ATV-a

Iz Udruženja novinara Republike Srpske najoštrije osuđuju sankcije pomenutom mediju, uz konstataciju da je riječ o gušenju slobode medija i slobode izražavanja.

“Poprilično je čudna pa i ponižavajuća odredba iz obrazloženja da su naše kolege povezane sa nekim političarima u RS i kako oni kažu, da su na neki način finansirani iz korupcionaških afera. Mi smo principijalno u stavu da svi mediji imaju pravo i treba da funkcionišu sve dok im u nekim pravosudnom odlukom ne bude ukinuto to pravo, dok im ne bude dokazana direktna veza sa nekim nezakonitim izvorima finansiranja ili dok, recimo, Sud časti ili bilo koje strukovno udruženje ne ukaže da je riječ o mediju koji na najgrublji način krši sve etičke odredbe Udruženja novinara i naše novinarske zajednice”, smatra Branimir Đuričić, predsjednik Skupštine Udruženja novinara RS.

Đuričić dodaje da je ATV prva medijska kuća koja je kažnjena na ovaj način, a da se još uvijek ne zna da li je osnovana sumnja da su povezani sa korupcionaškim aferama. Kada je riječ o načinu izvještavanja, Đuričić kaže da ima pristrastnosti.

“Njihov problem jeste pristrasnost i to nije sporno, s obzirom na to da je takav milje, da na žalost, većina medija jeste zauzela takvu poziciju da podržava jednu drugu ili treću političku opciju ili neku ekonomsku politiku ili bilo kog svog izvora finansiranja. Odgovorno tvrdim i to ću isticati sve vrijeme, da ATV nije izuzetak u odnosu na brojne medije koji se finansiraju iz ko zna kakvih izvora. Za neke i mi u novinarskoj zajednici znamo da jesu finansirani iz nekih korupcionaških afera, nažalost, pretpostavljam, možda i trgovine drogom, trgovine ljudima, ili možda i ratnom opremom, ali se to ne može dokazati i u tom smislu moramo biti krajnje oprezni“, zaključuje Đuričić koji radi kao novinar RTRS-a.

Umirovljeni tuzlanski reporter Marko Divković kaže da ga ne iznenađuju sankcije koje je dobio ATV, kada se ima u vidu sve što se dešavalo oko ove medijske kuće. Ipak, smatra da ovaj način sankcionisanja nije dobar.

“Nije mi drago iz dva razloga. Prije svega, nije mi drago kada je neka medijska kuća konektovana na bilo koju političku opciju. To samo po sebi, iz profesionalnog ugla nije dobro. Takođe, svaki oblik sankcija, bilo da on dolazi na ovaj način, iz ugla što on dolazi iz najmoćnije države svijeta ili neki drugi način, ne čini ništa dobro toj medijskoj kući”, kaže Divković i dodaje da su za tu situaciju najmanje zaslužni obični radnici ATV-a, koji ni na koji način ne bi trebalo da snose krivicu i posljedice.

“O tome odlučuje poslodavac, odnosno ljudi koje je on postavio, to jeste urednici i direktor. Nažalost, bojim se da je to sve iznuđeno. Mene samo zanima kako će se to generalno, u poslovnim smislu kolege dalje snaći, jer se bojim da će ovo imati neugodnih posljedica”, dodaje Divković.

Vladimir Kovačević, iako s gorčinom zbog sopstvenog slučaja, kaže da je ATV trebao biti drastično kažnjen od strane domaćih sudova i regulatora, a ne od strane SAD.

„Alternativna televizija je medij koji u principu ne radi profesionalno medijski, prije svega novinarski posao, i ne radi i ne izvještava u interesu javnosti već izvještavaju i rade isključivo u interesu jedne političke grupacije. Smatram da je Bosna i Hercegovina ikakva država i da su na čelu RAK-a nezavisni ljudi, to jeste da ne ovise od politike, ATV bi do sada bila ako ne ugašena, onda bar poprilično kažnjena i dovedena na pravi put. Nije ATV jedini takav medij, ima još takvih medija, ali oni prednjače u posljednjih nekoliko godina, nakon što su ušli u direktnu vezu sa SNSD-om”, smatra Kovačević.

RAK BiH je već nekoliko puta intervenisao kada je riječ o pomenutom mediju. Prema informacijama iz registra izvršnih mjera koje je izrekla Regulatorna agencija za komunikacije (RAK), a koji je javno dostupan na sajtu agencije, Alternativnoj televiziji je u posljednjih nekoliko godina izrečeno pet kazni/mjera, jedno pismeno, jedno usmeno upozorenje, te tri novčane kazne u ukupnoj vrijednosti od 5.000 KM. Iako nije vidljivo u registru, u izvještaju RAK-a iz 2018. godine stoji kako je ATV kažnjen sa 34.000 KM, zbog reemitovanja emisije „Ćirilica“, iz produkcije Beogradske TV Happy. Nakon žalbe, kazna je preinačena na 27.000 maraka.

Među pomenutim kaznama je i ona po prijavi tadašnjeg ministra bezbjednosti BiH Dragana Mektića, kada je objavljeno da on nije odobrio angažovanje helikoptera Oružanih snaga BiH za gašenje požara, gdje je RAK odlučio da je prekršen kodeks o audiovizuelnim medijskim uslugama, jer je Mektiću uskraćeno pravo na odgovor.

Alternativna televizija je i prije mjesec postala takođe dio jednog skandala, kada je bivši odbornik u Skupštini Grada Banjaluka Ivan Begić, nakon što je objavljen eksplicitni video snimak zbog kog se povukao iz politike, najavio tužbe protiv čelnih ljudi Alternativne televizije, zbog, kako je naveo, nekoliko krivičnih djela, a koja su u vezi sa krivičnim djelom ucjena.

Piše: Đorđe Vujatović
Foto naslovna: gerila.info
Izvor: media.ba

Pratite portal Infomedia Balkan i na društvenim mrežama: Fejsbuk i Tviter